perjantai 24. huhtikuuta 2009

Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa...

Pakinaperjantai, 126. haaste: Matematiikka




Jo laskentoon viittaava sanakin saa hikikarpalot nousemaan Ihmispolon otsalle. Muistojen usvasta nousee elämän ikuisena kummituksena Kiehuvan kansakoulun vaaleahiuksinen, tiukkailmeinen opettaja ja nenän edessä heilahteleva karttakeppi. Vaikka miten hyvin menestynyt ja elämässä aikaansaanut olisi, niin tämä mielikuva taannuttaa Ihmispolon heti pieneksi tyhmäksi koululaiseksi joka koettaa piiloutua pulpetin kannen taakse. Elämän halki on hän kuljettanut takaraivossaan saamaansa tuomion taakkaa: ”Sinusta ei tule koskaan mitään!”

Ihmispolo sai elämän eväiksi vahvan käsityksen siitä, ettei hän osaa laskea. Sehän tietysti näkyi monella tavalla, jos ei muussa, niin alati tyhjässä lompakossa ja miinuksille menevissä tilien saldoissa. Urasuunnitelmissakin oli huomioitava alat, joissa matemaattista osaamista ei arvostettu. Niinpä unelma akateemisesta koulutuksesta haihtui usvana tuuleen ja haaveet sairaanhoitajan, laborantin tai kaupan kassan työstä sai unohtaa. Mitä jäi jäljelle? Siivooja, autonasentaja, maalari, lastenhoitaja….

Hieman Ihmispolon sielua sentään hiveli eräs kokemus aikuisopiskelusta ja matematiikan kurssista. Tuolloinkin Ihmispolo oli asennoitunut matematiikan opiskeluun ajatuksella ”enhän minä kuitenkaan mitään osaa”. Päin vatsoin kuin muutamat kurssitoverinsa, jotka päiväkausia hiostivat itseään käymällä kurssitehtäviä läpi yhä uudelleen ja uudelleen, tavoitteena täydellinen suoritus, Ihmispolo suhtautui kurssiin jotensakin lunkisti. Tapahtui suoranainen ihme, Ihmispolo sai matematiikan tentistä kurssin parhaan arvosanan. Koskaan ennen sitä, eikä ikinä sen jälkeen hän ole osallistunut yhteenkään kokeeseen tai tenttiin yhtä vapaana paineista ja jännittämisestä.

Ihmispolo oli aina ollut ymmärryksessä, että osatakseen laskea, hallitakseen noita kirottuja, kiemuraisia numeroita, ihmisellä pitää olla tiettyjä ominaisuuksia. Tai vähintäänkin erilaiset aivot kuin mitä Ihmispololla. Matematiikkaan hän oli mielessään aina liittänyt lahjakkuuden, viisauden, älykkyyden, oppimiskyvyn. Lisäksi hän uskoi, että matemaattisesti lahjakkailla ihmisillä on loogista ajattelukykyä. Paljon myöhemmin, oltuaan pitkään työttömänä hän kaikenlaisten oppimista kartoittavien testien avulla tuli tietämään, että oli itse vahvasti visuaalinen oppija, joka oppii havainnoimalla ja tarkkailemalla. Tieto ei suuresti Ihmispolon itsetuntoa alemmuuden surkeasta suosta kohottanut.

Mutta eräänä aurinkoisena päivänä Ihmispolo eksyi Helsingin yliopiston Soveltavan kasvatustieteen laitoksen nettisivuille. Siellä hän juuttui lukemaan matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen didaktiikan professori Erkki Pehkosen näkemyksiä matematiikan opettamisesta ja matemaattisesta ajattelusta. Pehkonen sanoo mm, että matemaattiseen ajatteluun liittyy oleellisesti luova ajattelu ja että ”Matematiikka ei ole vain laskemista, vaan opetuksen päämääränä pitäisi olla myös ymmärtäminen”. Yhtäkkiä Ihmispololle valkeni, ettei hän olekaan tyhmä ja matemaattisesti lahjaton, vaan itsensä ja oppimiskykynsä väärin ymmärtänyt. Tämä tieto oli kuin muhevaan multaan kylvetty siemen, joka alkaa kasvamaan mielen maailmassa runsasoksaiseksi puuksi. Mutta sehän onkin jo sitten toinen tarina….

22 kommenttia:

Ina kirjoitti...

Hauska pakina. Pehkosen sanat ovat niin totta kuin olla voi: matematiikka ei todellakaan ole "vain laskemista" vaan ajattelua, päättelyä. Siksi se on niin hauskaa.
Miten lapsi oppii matematiikkaa, riippuu paljon opettajasta ja opettajan kyvystä tuoda esiin olennainen, yksinkertaisessa muodossa. Sanotaan, että selkeä ajattelija saa monimutkaiset asiat muuttumaan yksinkertaisiksi ja sekava ajattelija saa yksinkertaisetkin asiat muuttumaan sekasotkuksi.

Crane kirjoitti...

Oi Ina, allekirjoitan tuon kaiken. On jotenkin hurjan helpottavaa, kun tajuaa, ettei kyse olekaan tyhmyydestä. Samalla vapautuu näkemään asiat laajasti ja oppiminen muuttaa kokonaan luonnettaan.
Taidan kuitenkin itse lukeutua noihin sekaviin ajattelijoihin, jolla yksinkertainenkin menee sotkuun...
Kiitos!

Hannele miettii kirjoitti...

ja vanhakin koira voi vielä oppia.

(useimmat matikanopet huonoja)

mm kirjoitti...

Olen aikoinani antanut joitain matikantunteja ehtolaisille ja reputtajille. Kaikkein tärkeintä oli alussa saada oppilaat ymmärtämään, että Kyllä Se Siitä. Huomasin selvästi, miten moni oli alistunut eikä uskaltanut edes yrittää. Kaiken jälkeen Kyllä Se onnistui Siitä...

utukka kirjoitti...

Kertotaulun kanssa sitä ensin itkettiin, ei ollut joukko-oppia, ei selityksiä. Siitä vaan : 6x8= 38, 48, tai jotain semmoista. Mutta tulihan se opittua kantapään kautta tai häntäpään. Usein vielä nykyisinkin ihmettelen, miksi geometriassa ei opetettu laskemaan puutarhan aidan pituutta neliön sijasta. Jne.
Selvästikin sinä, Crane, olet siellä "sekavassa" - - - viipaloittelet hienolla huumorilla!

Crane kirjoitti...

Niinno, Hannele, periksihän ei anneta! Joihinkin työhakemuksiinkin olen tuon "vanha koira oppii" -lauseen laittanut!

Itseensä uskomisessa on oppimisen perusta, mm. Jos on aivopesty uskomaan, ettei mitään osaa, niin ei mitään osaakaan. Onnistumisen kokemuksien kautta käsitys voi muuttua, vaikka työläästi. "Kyllä se siitä" on hyvä motto!

Kiitos Utukka! Itselle nauraminen on jotenkin vapauttavaa... Et ole sinäkään huono sillä saralla! Pehkonen on juuri tuon aita-ajatuksen jäljillä. Peräänkuuluttaa matematiikan opettamisessa aiheen mielenkiintoiseksi tekemistä ja luovuutta ratkaisujen etsimiseen... sellainen kuulostaa jo hauskalta ja loogiselta...

SusuPetal kirjoitti...

Hieno kirjoitus ja mikä upeinta, käsitys omasta itsestään voi todellakin muuttua.

Crane kirjoitti...

Kiitoksia Susu!
Kasvaminen on välillä kivuliasta, mutta sitä tapahtuu. Aina ei huomaa muutosta, mutta sitten kun huomaa, on se silkkaa iloa!

Ruska kirjoitti...

Onneksi meillä kaikilla on omanlaiset ja nimenomaan erilaiset. On se niin tarkoituksenmukaista. Vaan kurjuus, kun niitä paineitakin aina tulee. Etenkin, kun niitä nuoruusiällä leimataan. Hyvin kirjoitit ja matematiikkapeikon selätit :)

Crane kirjoitti...

Kiitos, Ruska! Luulenpa, että kaikilla on jokin peikko selätettävänä. Ehkä se toisaalta tekee elämästä elämisen arvoisen....

Tiina L. kirjoitti...

Ihmispololle kävi hyvin - hän oppi oppimisesta jotain.

Crane kirjoitti...

Niinpä, Tiina L. Sekin on jo jotain, se... Oppia voi monella tavalla, se on elämän rikkautta!

Mk kirjoitti...

Hyvä pakina!
Ja Kiehuva kuulosti aika tutulta....

Olen niitä ensimmäisiä joukko-opin opettelijoita ja muistan miten vanha miesopettaja hyvin suorasanaisesti kertoi mitä mieltä ko. asiasta oli.
Sanoi että opetetaan sitten kun kerran käsketty on.
Olikin kyllä harvinaisen hyvä opettaja muutenkin.

Koskaan ei tosiaan ole liian myöhäistä oppia uutta, jollei muusta niin itsestään.

Crane kirjoitti...

Kiitos, Mk!
Se tämä Pehkonen jossakin esitelmässä tai artikkelissa on painottanut myös opetusmenetelmiä ja -tapoja. Jos opettaja on itse innostunut aineesta, kykenee kenties innostamaan oppilaankin. Eli opettaja on avainasemassa, ei oppilas, siinä, miten myöhemminkin ainetta arvostaa....

Välillä tosin miettii, että onkohan tuolla päänupissa minkäänlaista älyllistä toimintaa.....:)

isopeikko kirjoitti...

Matematiikka onkin ehkä eniten väärinymmärretty koulu aine :)

arleena kirjoitti...

Sitä se on se matematiikka ymmärtämistä.
Vai tarvitseeko se ihmispolo elämässään loppujen lopuksi sitä kaikkea matematiikka ymmärtääkkään.

Lastu kirjoitti...

Kuka opettaisi opettajia opettamaan! Olen varma, että sinä, Crane olisit loistava opettajien opettaja ja niin oppilaatkin oppisivat :).

Mahdottoman hyvä pakina. Mullistaa oikein päin väärän.

Hannele på Hisingen kirjoitti...

(Kyllä on aivopesty uskomaan, ettei mitään osaa, eihän ennen vanhaan kehuttu. Onneks huonomuistisena en tuota enää muiosta ;)

Crane kirjoitti...

Aijaa, Peikkonen.... Paisti jos ei sitä ymmärrä ollenkaan...Oikein, eikä väärin!

No ihan justiinsa niin, Arleena. Eipä ole kauheasti tietoa sinin tangentista arjessa tarvittu...

Hupsista Lastu, olenkohan kritisoinut liian ärhäkkäästi? Ymmärtääkseni tuo Pehkonen opettaa opettajia opettamaan... Minä en! Minä vain pakisen!

Hyvä muistutus tämäkin, Hannele. ehkä pitäisi jo unohtaa....

Arjaanneli kirjoitti...

Hyvin pakisit! Vieläkin tulee tushkan hiki otsalle, kansakoulun kertotauluista! Olin viimeisiä luokallani jotka saivat sen menemään läpi. Inhoan vieläkin, jos minun pitää äkkiseltään antaa vastaus helppoonkin kertolaskuun..
Pitää salaa käyttää sormia apuna, eikä helpota yhtään, kun ne loppuu kymmeneen...

Crane kirjoitti...

Sielunsisaria ollaan, Arjaanneli!:D

jl kirjoitti...

Kummasti sitä voi löytää itsestään uusia taitoja, tai vihdoinkin tajuta niitä aina olemassa olleita.